Helson
-
En av många högt aktad microtillverkare är Hongkongbaserade Helson.Sedan sent 00-tal har dom producerat klockor av extremt very good enough kvalitet.Från ETA-bestyckade Omega-homager till egendesignade slagskepp i stål, mässing, brons, titan, kolfiber och till och med tantalum.Själv äger jag en Sharkmaster 600, som är en ren designklon av Omegas legendariska Ploprof 600, men nu bestyckad med ett bombsäkert ETA 2824-2, safirglas och keramiskt inlägg i ringen. En bättre klocka rent objektivt om man kan leva med att det är en homage. Det kan jag. Utan problem.
-
@Bobo said in Helsontråden:
Ett av många högt aktad microtillverkare är Hongkongbaserade Helson.Sedan sent 00-tal har dom producerat klockor av extremt very good enough kvalitet.Från ETA-bestyckade Omega-homager till egendesignade slagskepp i stål, mässing, brons, titan, kolfiber och till och med tantalum.Själv äger jag en Sharkmaster 600, som är en ren designklon av Omegas legendariska Ploprof 600, men nu bestyckad med ett bombsäkert ETA 2824-2, safirglas och keramiskt inlägg i ringen. En bättre klocka rent objektivt om man kan leva med att det är en homage. Det kan jag. Utan problem.
Riktigt fräck klocka, och snygga bilder!
-
-
En av många högt aktad microtillverkare är Hongkongbaserade Helson.Sedan sent 00-tal har dom producerat klockor av extremt very good enough kvalitet.Från ETA-bestyckade Omega-homager till egendesignade slagskepp i stål, mässing, brons, titan, kolfiber och till och med tantalum.Själv äger jag en Sharkmaster 600, som är en ren designklon av Omegas legendariska Ploprof 600, men nu bestyckad med ett bombsäkert ETA 2824-2, safirglas och keramiskt inlägg i ringen. En bättre klocka rent objektivt om man kan leva med att det är en homage. Det kan jag. Utan problem.
Ju mer jag tittar på din Sharkmaster ju mer sugen blir jag. Mäktig och trevlig pjäs det där
-
@Nilas said in Helsontråden:
Ju mer jag tittar på din Sharkmaster ju mer sugen blir jag. Mäktig och trevlig pjäs det där
Mitt råd är att köpa om du hittar en. Dom är inte svårsålda. Om du köper en annan färg än den jag har och tröttnar så lovar jag att köpa den av dig.
Den bärs förvånansvärt liten trots sin fysiska närvaro på armen. 47mm L2L.
-
@Nilas said in Helsontråden:
Samma här, gillar den som faen
-
Nu har jag bara testat en modell från Helson, men efter vad jag förstått från andra är hela laguppställningen solid som en pansarvagn. Tunga, gedigna pjäser.Skulle gärna prova något från Shark Diver-serien.Fläskigast vore givetvis en 45:a, men man kanske ska nöja sig med något lite nättare med tanke på helveteshornen som den begåvats med...
samtliga bilder är stulna.Jämfört med sina bröder är Sharkmastern en nätt liten rackare som ni ser...Även Black beard är lite kul.I grund och botten en homage på en FF, men med en egen twist som är svår att ta miste på.
Black beard är nästan slutsåld på http://www.helson.com ,men Shark Diver finns i samtliga storlekar och material. 38-45mm på bredden utan krona.38:an finns dessutom som GMT.
-
@BoboDen där högst upp till höger ser riktigt cool ut, vad heter den? Kanske behöver ha den under uppsikt faktiskt. Det mesta lutar åt det om jag skall vara ärlig. Jag har en klocklåda med åtta platser som jag inte använder. Det är ju dumt att den inte kommer till användning liksom.Snygg tråd btw!
-
@Sirengatto said in Helsontråden:
@BoboDen där högst upp till höger ser riktigt cool ut, vad heter den? Kanske behöver ha den under uppsikt faktiskt. Det mesta lutar åt det om jag skall vara ärlig. Jag har en klocklåda med åtta platser som jag inte använder. Det är ju dumt att den inte kommer till användning liksom.Snygg tråd btw!
Ja, att slösa är det värsta jag vet. Lådan ska vara full!Det du dreglar över är en Porthole i brons. 52mm L2L.
Finns även en mindre variant i stål med bronspinnar för halva pengen ( $599 plus moms) som är knappt 48mm L2L.
Båda är hårda som flinta.Jag tycker att du ska slå till.Tror det finns någon begagnad på wus...
-
@BoboFöga förvånande är det den dyrare av de bägge som tvivelsutan vinner mestadelen av mitt gillande. Även om själva boetten och formen på bandhornen är jäkligt läcker, och inte minst påminner om en dykardräkt liknande den Tintin bär i Enhörningens hemlighet. En krona som mest liknar en morgonstjärna kan väl aldrig bli fel heller?
-
@BoboFöga förvånande är det den dyrare av de bägge som tvivelsutan vinner mestadelen av mitt gillande. Även om själva boetten och formen på bandhornen är jäkligt läcker, och inte minst påminner om en dykardräkt liknande den Tintin bär i Enhörningens hemlighet. En krona som mest liknar en morgonstjärna kan väl aldrig bli fel heller?
Den har många rätt, helt klart.
-
Dagens Helson. Jag började gräva där jag stod; med min egen Sharkmaster. Den kunde jag gå igod för, men nu ger jag mig ut på djupt vatten utan tuber och tar på eget initiativ på mig rollen som Helsonambasadör här på KP och kommer i egenskap av sådan beta av hela deras sortiment tills allt är redovisat.Så är det skrivet. Så får det bli. Så heter det.Först ut. Helson Turtle.Designen har hämtats från 70-talet och återfinns hos bland annat Certina och hos forumfavoriten Doxa.
47,2mm L2L44,5mm bred17,6mm tjock20mm bandbreddTurtle Drivs av Miyota 9015 och levereras på gummi och grovkornig hajbrynja.
Turtle finns i fem utföranden där fyra av dom enbart skiljer i färg, men där den femte även har applicerade index. Bortsett från den svarta har samtliga färger alltså målade index. Priset är dock detsamma. $599. Moms och jox tillkommer från Hongkong.
Utöver den turkosa och den svarta finns även gul, mango och mörkblå tavla att välja.
Som sig bör på en microdykare är lumen rätt så hyfsad även på denna modellen.
Det är momsen, den förbannade momsen som gör att det springer iväg. $599 i dagens ekonomi är ju mindre pengar än på länge, men det blir ändå ytterligare en femtonhundrung extra i ren moms och vad det nu är mer man betalar.En Turtle kommer ha kostat närmare 8 innan den sitter på armen.Det ska man ha i åtanke när man hittar en beg för vad som ser ut att vara nypris.Jag hoppas du fått upp ögonen för Helson Turtle och väljer att köpa en som din nästa klocka. Vore kul för oss alla tror jag, så gör så bara. Alla finns på lager så du kan välja precis vilken du vill, så kan jag prova sen.
-
Bara bilderna i sig gör ju att man vill prova en Helson,@Bobo. Kanske inte bara en, vid närmare eftertanke. Himla bra skrivet. Det är roligt och givande att läsa dina ord.
-
Gillar verkligen Sharkie, och vill ha en 38:a. Måste bara hitta nån som säljer dessa innanför EU...
-
Dagens Helson. Jag började gräva där jag stod; med min egen Sharkmaster. Den kunde jag gå igod för, men nu ger jag mig ut på djupt vatten utan tuber och tar på eget initiativ på mig rollen som Helsonambasadör här på KP och kommer i egenskap av sådan beta av hela deras sortiment tills allt är redovisat.Så är det skrivet. Så får det bli. Så heter det.Först ut. Helson Turtle.Designen har hämtats från 70-talet och återfinns hos bland annat Certina och hos forumfavoriten Doxa.Jag hoppas du fått upp ögonen för Helson Turtle och väljer att köpa en som din nästa klocka. Vore kul för oss alla tror jag, så gör så bara. Alla finns på lager så du kan välja precis vilken du vill, så kan jag prova sen.
Gillar med deras Turtle. Bra design på dom. Och riktigt bra inlägg
-
Bara bilderna i sig gör ju att man vill prova en Helson,@Bobo. Kanske inte bara en, vid närmare eftertanke. Himla bra skrivet. Det är roligt och givande att läsa dina ord.
@Totte said in Helsontråden:
Gillar med deras Turtle. Bra design på dom. Och riktigt bra inlägg
Tack så jättemycket kamrater!
-
@Weberg said in Helsontråden:
Gillar verkligen Sharkie, och vill ha en 38:a. Måste bara hitta nån som säljer dessa innanför EU...
Tror att du får offra dig och prega ut en ny från fabriken och ta momssmällen.
-
Hög tid för en ny installation i konstprojektet (?) Dagens Helson.Det finns mycket smarrigottigt att välja bland.Ska vi kika på en titanrova idag kanske?Vi mjukar in i det lite med en titanboett och vridring i brons, så blir det lite mer tyngd iallafall.Jag pratar om Helson Gauge 2000m.
Precis som många andra av Helsons dykarur ger den ett ganska så bastant intryck. Och den kan backa upp det med siffror.Monocoqueboetten i titan mäter 47mm på bredden och bronsringen en millimet till. Paketet har en höjd på 19,4mm och L2L är på kaxiga 53mm.Den tar en del plats, helt enkelt.Gauge 2000m finns i två varianter. Med eller utan power reserve-indikator. Vissa gillar det, andra har fel. Båda är, som namnet antyder, vattentåliga ner till 2000m under ytan.
Jämfört med en tråkigare, men lite renare och mer symeterisk (symenitristisk?) tavla på den utan PR.
Oavsett vilken man föredrar så kommer man skiljas från en del pengar. $1699 med indikator och $1599 utan. Moms och jox tillkommer.Gauge 2000m drivs av antingen ETA 2897 eller 2824-2 beroende på modell och i lådan ligger förutom klockan och gummibandet även ett nylonband i svart nylon gjort av nylon och lite utrustning för bandbyte. Luggbredden är 24mm.
Men vart är kronan? hör att ni skriker i mun på varandra.Lugn, för helvete. Lugn. Jag kommer dit.Vissa löser kronproblemet med kronskydd. Helson tar det steget längre med Gauge och gör det omöjligt att komma åt kronan utan verktyg.
Risken är minimal att man tappar bort verktyget, så det här är helt klart den förnämligaste lösningen på problemet. Troligtvis kommer man inte ha det på nyckelringen som marknadsföringsmaterialet antyder att man bör...Den är för stor för mig med någon mm marginal åt fel håll.Det är lite trist. Men det finns mycket annat kul som vi kommer få anledning att djupdyka i.Jag tycker att du ska slå till. Har du bara armar nog tror jag att du kommer bli nöjd.
-
Hög tid för en ny installation i konstprojektet (?) Dagens Helson.Det finns mycket smarrigottigt att välja bland.Ska vi kika på en titanrova idag kanske?Vi mjukar in i det lite med en titanboett och vridring i brons, så blir det lite mer tyngd iallafall.Jag pratar om Helson Gauge 2000m.
Kul med detaljerad information! Bastant klocka
-
@Totte said in Helsontråden:
Kul med detaljerad information! Bastant klocka
Tack @Totte! Smiter emellan med Sharkmastern innan det är dags för nästa Dagens.