Navigation

• Register
    • Login
    • Search
    • Categories
    • Recent
    • Tags
    • Users
    Välkommen till Klockprat 3.0. Hade du ett konto på gamla Klockprat är det överfört hit, men du behöver återställa ditt lösenord.

Marcello C

Märkestrådar
    3
    6
    47
    Loading More Posts
    • Oldest to Newest
    • Newest to Oldest
    • Most Votes
    Reply
    • Reply as topic
    Log in to reply
    This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
    • blackcoffee
      blackcoffee Rune 0 last edited by

Detta är en tråd om märket Marcello C, och speciellt modellen Nettuno 3. Vi börjar med bilder:

Och så lite text... Marcello C var ett märke som grundades av en herre vid namn Marcel Kainz för snart 30 år sedan, långt innan "Microbrands" hade börjat bli en grej. När jag upptäckte dem kring 2006 hade lite ett rykte som Steinhart har idag - även om de försökte göra annat så var det de Submariner-lika klockorna som sålde bäst. Och som en del kritiserade. Hemsidan finns här: https://marcelloc.de/en/ Herrn Kainz själv ser ut så här nu för tiden:

Klickar man vidare lite på webbsidan kan man hittar bilder på hela laguppställningen: https://marcelloc.de/en/about-us/ Min klocka är en "Nettuno 3", en klassisk submariner c:a 39-40mm bredd och som ska klara djup på 300 meter. Genom åren har den sett ut lite olika och haft lite olika innanmäte, men den känns igen ändå. En annan populär modell är "Tridente", som är liknande i formspråket men 44 mm bred och klarar 1000 meter / 100 ATM vattentryck istället. De flesta av klockorna kostar kring 1000 EUR nya, plus minus ett par hundra EUR beroende på modell (och ytterligare lite mer för kronograferna). Begagnade, speciellt lite äldre, verkar dock ofta gå ganska billigt på eBay så det kan vara värt hålla ögonen öppna om man gillar stilen. Finns även andra modeller och lite damstorlekar t.ex. Den enda jag sett säljas på ett visst annat forum såldes för 2000 SEK, vilket måste sägas vara billigt som tusan för kvaliteten. En trevlig sak med en sån här lite mindre firma är att det är ganska personligt. Senast jag servade min klocka skickade jag ned den till firman för service och modifering, och fick då prata med direktörens fru, Uschi:

Eller prata.. vi brevväxlade ju. Men förutom en otroligt trevlig service fick jag också klockan servad, både urverket och tätningen (alla packningar etc) och jag lät dem byta glas till ett utan lupp över datumfönstret, helt bara av estetiska skäl. Servicen var faktiskt inte dyrare än att gå till lokal uris här i stan, trots modiferingar. Hoppas detta hjälper någon. 🙂

1 Reply Last reply Reply Quote 0
      • mao
        mao mod 🧐 fyra last edited by

Tack för introt till det märket, hade inte hört talas om innan!

• blackcoffee

Och nu hittade jag en recension i A Blog To Watch: https://www.ablogtowatch.com/marcello-c-nettuno-3-review-about-the-best-watch-available-for-under-1000-msrp/

• mao
            mao mod 🧐 fyra last edited by

Jag måste nog säga att jag i alla fall gillar visarna på den där modden https://www.chrono24.se/marcelloc/nettuno-3--id16399176.htm?SETLANG=sv_SESETCURR=SEK

• S
              Skiddie Rune 0 last edited by

Intressant!Skulle nog inte betala nypris, men de verkar ju säljas beg på ebay för rimliga pengar.

• Referenced by  blackcoffee blackcoffee 
              • Referenced by  Sirengatto Sirengatto 
              • blackcoffee

Vi fyller på med en recension av Nettunon... dock inte exakt samma version som jag har, visare och index ser annorlunda ut.

Marcello C Nettuno 3 automatic diver's watch - hands on review
                1 Reply Last reply Reply Quote 2
                • First post
                  Last post

Medlem

Klockprat.se är Skandinaviens modernaste klockforum. Att vara en del av ett forum är roligare genom deltagande och engagemang.

Om du ännu inte har registrerat dig är det hög tid att gå med.

Logga in om du redan är registrerad användare.