• Register
    • Login
    • Search
    • Categories
    • Recent
    • Tags
    • Users
    Välkommen till Klockprat 3.0. Hade du ett konto på gamla Klockprat är det överfört hit, men du behöver återställa ditt lösenord.

Montblanc

Märkestrådar
    8
    17
    88
    Loading More Posts
    • Oldest to Newest
    • Newest to Oldest
    • Most Votes
    Reply
    • Reply as topic
    Log in to reply
    This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
    • blackcoffee
      blackcoffee Rune 0 last edited by

@Sirengatto said in Montblanc:

Svinball klocka! Och fantastiskt informativt inlägg. Stort grattis och tack för såväl läsning som bilder!

Tack! Det uppskattas att det uppskattas när man tar sig tid. 🙂

1 Reply Last reply Reply Quote 0
      • J
        Jox Rune 0 last edited by

Riktigt läcker pjäs! Grattis

• Bjorn B0ett
          Bjorn B0ett Rune 0 last edited by

Snyggaste jag sett på länge!Bra info och fina bilder 🤌

• Bobo
            Bobo Rune 0 last edited by

Mycket bra!🎈Jag har alltid varit en stolt försvarare av principen "skomakare bli vid din läst" och inte gillat när exempelvis cigarettföretag säljer klockor. Eller när bilföretag sätter sitt namn på klockor.Detsamma har jag av ren slentrian antagit varit rätt sätt att hantera det vita berget. Men jag har bevisligen haft fel. Har sneglat en del på det vitbergska utbudet på chrono24 det senaste halvåret och blivit förundrad över nivån på dess design och finish. Skomakare ska tydligen lämna sin läst därhän och börja maka ur istället. Jag tror att jag gillar vitbergs klockor mer än deras skrivdon. Klart jag gör, förresten. Är ingen pennmänniska direkt. Penntroll?Den som jag fastnat mest för är Nicolas Rieussec GMT chronografen.

1858 har jag inte kollat närmare på tidigare, men den blev nu bara ännu ett bevis för att dom vet vad dom sysslar med när det gäller tidvisare också.Hatten av till dom och stort grattis till nyförvärvet svartkaffe.🎈

• blackcoffee

@Bobo said in Montblanc:

Har sneglat en del på det vitbergska utbudet på chrono24 det senaste halvåret och blivit förundrad över nivån på dess design och finish. 1858 har jag inte kollat närmare på tidigare, men den blev nu bara ännu ett bevis för att dom vet vad dom sysslar med när det gäller tidvisare också.Hatten av till dom och stort grattis till nyförvärvet svartkaffe.🎈

Tackar tackar. Ju mer jag tittar nära på den, desto mer gillar jag nivån av finish och puts på den. Nånting i detaljerna känns high end.

• Remofflan
                Remofflan Rune 0 last edited by

@blackcoffee said in Montblanc:

New Watch Day - och en ny märkestråd!Köpte mig via ett annat webbforum en klocka från Montblanc, en firma jag normalt annars förknipparmed pennor och liknande. De har dock gjort klockor under sitt namn ganska länge och för några årsedan köpte de upp den anrika klickfirman Minerva som gör att de nu har lite egen "proviniens". Som en sidonot kan man notera att Montblanc ägs av konglomeratet Richemont i vars stall vi också hittar A Lange Söhne, Cartier, Panerai och några till. Den aktuella klockan är en Montblanc 1858 Geosphere.

1858 är en serie med lite mer fältmässiga eller äventyrliga klockordär namnet anspelar på årtalet då Minerva grundades. Det finns ett antal varianter med olika funktioner men den härutmärks av multipla tiszoner. De två stora visarna är tänkta att visa tiden där du är - och man kan justera timmen oberoende avminutrarna för att enkelt byta tidszon. Den lilla "subdial"-tavlan till vänster visar en andra tidszon i 12-timmarsvisning. Manställer den med en tryckknapp som får den att hoppa fram en timme. Och sen jordgloberna som båda snurrar ettvarv på 24 timmar och ger då också en hint om det är dag eller natt där man valt att ställa in den. Totalt kan man alltså här ställa in tre tidszoner - en på jordskivorna, en på de stora visarna och en på "subdialen". Man kan också notera att den saknar sekundvisare. Som vanligt skönt att slippa tickandets tyrani och hålla sig till större tidsintervall. Urverket kallas MB 29.25 och är i praktiken ett Sellita SW300-1 (dvs en variant på ETA 2892) men med tillagda moduler förde multipla tidszonerna och jordskivorna. Rent fysiskt är denna modell med en boett av stål och keramisk vridring. Den här varianten har en läderremmed butterfly-spänne med mikrojustering - smidigt! Boetten är specad till 42 mm bred. Vridringen har sextio klick och kanvridas åt båda håll. Kompassmärkningen kan ju användas för "scoutnavigering" men i grunden är det väl mer en utseendegrejför att trycka på äventyrsaspekten lite grann. Den har en skönt 3D-artad urtavla där jordskivorna är lätt välvda och visarna därmed sitter lite högre. Glaset är svagt välvt och har antireflexbehandling på båda sidor vilket funkar utmärkt - glaset är ofta osynligt.För stunden ligger de här klockorna kring 60 loppor i listpris, lite billigare för denna stålvariant,lite dyrare för brons och andra specialutgåvor. Begagnatpriserna är markant lägre, som vanligt med uddamärken. Fler bilder:

Den var lite svårfotad med många ytor som visar dammkorn när man zoomar in på bilderna. Jag tog ingen egen bild av lumen men här kommer en snodd från tillverkarens hemsida:

Tack!Välskriven och intressant text i rätt mängd och omfattning. Snygga bilder som visar precis det man vill se. 🙂Jag blir sjukt sugen på den, då jag är svag för kompasser, kartor och jordglober. Den ligger långt över vad jag har råd med i pris, men om den ligger på 1/3 beggad är det inte utom räckhåll på lite sikt. Med det sagt är det inte ens säkert att jag borde äga någon. Finns ju grymt många snygga klockor som jag inte måste – eller kan – ha. Denna känns ändå lite extra.Men nu skulle det ju inte handla om mig. 😉 Hoppas på fler bilder framöver. Baksidan var riktigt snygg och välbalanserad också. 🙂

• blackcoffee

@Remofflan said in Montblanc:

Tack!Välskriven och intressant text i rätt mängd och omfattning. Snygga bilder som visar precis det man vill se. 🙂Jag blir sjukt sugen på den, då jag är svag för kompasser, kartor och jordglober. Den ligger långt över vad jag har råd med i pris, men om den ligger på 1/3 beggad är det inte utom räckhåll på lite sikt. Med det sagt är det inte ens säkert att jag borde äga någon. Finns ju grymt många snygga klockor som jag inte måste – eller kan – ha. Denna känns ändå lite extra.

Tackar för de värmande orden... den här låg över 1/3 av listpriset, snarare 1/2... men då var den ju i nyskick. Givet komplikationer kan den ju dock kosta lite mer att serva än standardur... har inte vågat kolla det än. 😉

• blackcoffee

Montblanc1.jpg
                    Monltblanc2.jpg

1 Reply Last reply Reply Quote 2
                    • blackcoffee

@mao redigerade du nåt nyss? Och är det bara jag som inte ser bilderna i första inlägget?

mao 1 Reply Last reply Reply Quote 1
                      • mao
                        mao mod 🧐 fyra @blackcoffee last edited by

@mao redigerade du nåt nyss? Och är det bara jag som inte ser bilderna i första inlägget?

Jag editerade för att se varför bilderna inte syns. Verkar vara samma fel som gör att giffar inte funkar (certifikatfel med cloudflare). Jag pratar med supporten om det - bilderna är kvar, klicka på dem så får man upp dem.

blackcoffee 1 Reply Last reply Reply Quote 2
                        • blackcoffee
                          blackcoffee Rune 0 @mao last edited by

@mao said in Montblanc:

Jag editerade för att se varför bilderna inte syns. Verkar vara samma fel som gör att giffar inte funkar (certifikatfel med cloudflare). Jag pratar med supporten om det - bilderna är kvar, klicka på dem så får man upp dem.

Gracias, man!

mao 1 Reply Last reply Reply Quote 1
                          • mao
                            mao mod 🧐 fyra @blackcoffee last edited by

@mao said in Montblanc:

Gracias, man!

Fixat!

1 Reply Last reply Reply Quote 2
                            • Locked by  Sirengatto Sirengatto 
                            • First post
                              Last post

Medlem

Klockprat.se är Skandinaviens modernaste klockforum. Att vara en del av ett forum är roligare genom deltagande och engagemang.

Om du ännu inte har registrerat dig är det hög tid att gå med.

Logga in om du redan är registrerad användare.