Den "vanliga" biltråden
-
-
-
Tack, pickis som galler i Filippinerna, ibland grus , lervagar o lite guppigt,lite sladdigt o svarkort ibland, trangt i stan tex
-
@Lindellc said in Den "vanliga" biltråden:
Ja det är en väldigt trevlig och bekväm bil.Tyvärr bara 2.0, vilket inte känns tillräckligt för att ha riktigt kul
hade en Saab 95 kombi 2.0 automat i 12 år fram till förra året då den bestämde sig att bli för dyr i rep.tanken var god,en större bil ville man ha,Saaben hade 150 kusar,så minst det skulle det va..vad blev det..Ford focus med 105,115 hk och den är ju mindre..men tanken är kvar
-
@Petrik said in Den "vanliga" biltråden:
hade en Saab 95 kombi 2.0 automat i 12 år fram till förra året då den bestämde sig att bli för dyr i rep.tanken var god,en större bil ville man ha,Saaben hade 150 kusar,så minst det skulle det va..vad blev det..Ford focus med 105,115 hk och den är ju mindre..men tanken är kvar
Jag hade en Saab 9000 turbo ett kort tag (när jag tröttnat på reparationskostnader på min Audi, och tänkte att det är bättre med en gammal skruttbil om en halvny ändå är så dyr att laga hela tiden.)Bra idé tills det inte var en bra idé längre. Började halvdö på en landsväg, sista krafterna tog den sig in på en ica-parkering i en håla mitt i ingenstans. Lyckades lifta därifrån till närmsta järnvägsstation.Såldes strax efter på auktion på plats, fick tillbaka skatten plus några hundringar.
-
@mao said in Den "vanliga" biltråden:
Jag hade en Saab 9000 turbo ett kort tag (när jag tröttnat på reparationskostnader på min Audi, och tänkte att det är bättre med en gammal skruttbil om en halvny ändå är så dyr att laga hela tiden.)Bra idé tills det inte var en bra idé längre. Började halvdö på en landsväg, sista krafterna tog den sig in på en ica-parkering i en håla mitt i ingenstans. Lyckades lifta därifrån till närmsta järnvägsstation.Såldes strax efter på auktion på plats, fick tillbaka skatten plus några hundringar.
Nu börjar det tunna ut, men kör man en lite längre resa genom södra Sverige utmed E4 eller någon annan större väg så är det ganska lätt att räkna ut vilket bilmärke som är i särklass vanligast att se i vägkanten med en öppen motorhuv
Anledningen till att det blir färre Saabar i vägrenen är antagligen inte att de automatiskt blivit bättre heller...Nej, jag är inget fan av Saab. Man skulle kunna säga att jag har ett sunt ogillande, snarare!
-
@olipheus said in Den "vanliga" biltråden:
Nu börjar det tunna ut, men kör man en lite längre resa genom södra Sverige utmed E4 eller någon annan större väg så är det ganska lätt att räkna ut vilket bilmärke som är i särklass vanligast att se i vägkanten med en öppen motorhuv Anledningen till att det blir färre Saabar i vägrenen är antagligen inte att de automatiskt blivit bättre heller...Nej, jag är inget fan av Saab. Man skulle kunna säga att jag har ett sunt ogillande, snarare!
Mitt sunda ogillande sträcker sig över alla bilmärken utan undantag.Testar japanskt nu, Mitsubishi. Den behövde bärgning en månad efter jag fick den sprillans ny.Så snart barnen är ur de stora bilstolarna ska jag ha bilpoolJag hällde för övrigt bromsvätska i min motorcykels kylare en gång. Så haverier kan ju bero på mig
-
@mao said in Den "vanliga" biltråden:
Jag hällde för övrigt bromsvätska i min motorcykels kylare en gång.
Dagens tips: Gör inte så.
-
@blackcoffee said in Den "vanliga" biltråden:
Dagens tips: Gör inte så.
Jag insåg i alla fall mitt misstag rätt snabbt. Ett lite pinsamt samtal till verkstan, men de påstod att de hört dummare saker. Lärde mig skruva isär och göra rent, så något positivt ur det i alla fall
-
Eftersom min egen bil är avställd för vintern fastnar jag givetvis i bilsurfande. Här var den skönaste och slappaste mekanikern hittills jag stött på som förklarar varför en bilmek hellre kör en gammal trotjänare än nåt nytt och flådigt:
Ja, amerikanskt.